Strategi för webbnärvaro

Om man inte har anlitat någon som arbetar med fokus på företagets webbsida och dess placering och attraktion på nya besökare, så behöver man en strategi för att nå ut med sin webbsida. Det finns hur många sätt som helst att lansera sig online så den bästa strategin är att inte bredda sig för mycket, det kommer man inte att orka med. Det är det största misstaget man gör att ta i för mycket och sikta för brett. Som företagare behöver man lägga fokus på sitt företagande och om man kommer att sköta sin egen webbnärvaro så behöver man en plan, en strategi. Det räcker till exempel inte att endast vara aktiv på sin egna webbsida. Man behöver även vara aktiv på ett par sociala nätverk.

Här ska man välja några som man fokuserar på. Det är viktigt därför att man kan behöva föra konversationer med sina följare på de sociala nätverken. Det är viktigt att sköta den kommunikationen annars förlorar man följarna. Har man då för många sociala nätverksprofiler så kommer man definitivt inte att ha tid med det egna företagandet till slut. Välj ut några få, till exempel en egen sida på Facebook avsedd för företaget, ett konto på Instagram där man bjuder på bilder och filmklipp och något konto på Twitter där man skickar några uppdateringar och inlägg under en dag. Det finns många sociala medier så hitta de varianter och forum som passar dig som företagare. Google+ kanske känns mer som hemmaplanen, välj den varianten då för dina uppdateringar o.s.v. Huvudsaken att det fungerar för dig och att du tycker det är roligt.

Om man ska vara lite cynisk så kan man säga att vi lever i en allt mer narcissistisk kultur. Man måste hitta ett sätt att förhålla sig till detta och nischa sig online för att hävda sig i konkurrensen. Bilder, filminslag, poddar m.m. You name it men framförallt… do it!

Add Comment