Sociala medier och sökmotorer

För att veta vilka sociala medier och vilken “angreppsmetod” som passar dig och ditt företagande bäst så måste du känna till hur de fungerar. Du måste testa dig fram och lära känna de kanaler och verktyg du kan använda dig av. Learning by doing är ett bra sätt att starta med. Säkert har du använt några sociala medier innan du kom på tanken att använda det inom företagandet.

När du väl beslutat dig för vilka kanaler som passar dig, din webbsida och ditt företagande bäst bör du även se över deras marknadsföringsalternativ och se om det skulle kunna vara lönsamt för dig att dra igång en försiktig marknadsföringskampanj. Det behöver inte kosta mer än någon hundring per dag via till exempel Twitter, Instagram eller Facebook och ändå resultera i många nya besökare och ett antal nya följare.

Oavsett hur du väljer att jobba så är det bra att till exempel ha en blogg i anslutning till din webbsida eller du kanske till och med valt att ha din blogg som webbsida. Don efter person. Hur som helst är en blogg ett bra sätt att uppdatera webbsidan och det är något som Google och andra sökmotorer gillar, konstanta uppdateringar. Dessa uppdateringar ska även marknadsföras på dina sociala medier. Inte bara därför att du omedelbart når ut till de följare du redan har och attraherar nya utan även därför att du då får länkar som pekar mot din webbsidas domännamn och det tyder sökmotorernas robotar som att din webbsida får rekommendationer utifrån och det är bra för din organiska sökmotorplacering, din ranking. Det är naturligtvis topplaceringarna du ska sikta på, placeringarna precis under de betalda länkarna, annonserna. En god placering på sökmotorerna på dina viktigaste sökord, din nisch, är naturligtvis den absolut mest kostnadseffektiva reklam du kan få. Det kostar inte så mycket mer än tid.

Add Comment