En digital sfär

Drömmen om butiken ligger inom räckhåll. Det gäller att lära sig förstå vilken värld som öppnar upp sig för var och en beredd att fånga möjligheterna nu när den digitala sfären blir den dominerande handelsplatsen och den framtida arbetsmarknaden. Paradigmskiftet är ett faktum och det gäller att förhålla sig till det på bästa sätt för att inte gå under på vägen.

Vissa kommer inte att gilla de förändringar som nu äger rum samtidigt som de passar andra perfekt. Det kanske beror på hur man är funtad. Ska man överleva i en framtid där den digitala sfären är den där livet levs, affärer görs och pengar utväxlas så måste man acceptera paradigmskiftet. I framtiden kommer vi inte att gå till affären utan driva butik online, en butik som handskas av en virtuell arbetare som affärsinnehavaren aldrig kommer att träffa personligen. Varorna skickas till dörren med drönare. Eller kanske till strandkanten där shopparen ligger och zippar på sin paraplydrink.

Sir Richard Branson, Elon Musk och andra som förstår att surfa på tidens våg, förutspår att inte alla kommer att gilla utvecklingen och att inte alla kommer att hänga med på det digitala tåget in i framtiden. Vinnare eller förlorare? Allt avgörs av hur villig man är att undersöka de möjligheter som finns för var och en online.

Numera kan man öppna e-butik och ha den ute på nätet inom loppet av 5 minuter. Varorna man säljer skickas från ett lager i någon annan världsdel så man behöver inte ha egna lager. Butiken drivs av personal som man hittat online, frilansande IT-tekniker, content writers och så vidare – och affärsmannen, kvinnan eller mannen ligger på stranden på varmare breddgrader och dricker svalkande drinkar under tiden som e-butikens verksamhet rullar på per automatik. Så kan det se ut om man vill. Om man är villig att lyfta på sin digitala stjärt och göra lite digitalt fotarbete.

Add Comment