E-butik och marknadsföring

Det är fantastiska tider. Vi människor kan förverkliga oss själva på fler sätt än någonsin. Vill vi driva konstgalleri, hantverksfirma, skribentverksamhet, butik eller vad det än kan vara så är det möjligt genom internet. Beroende på ambitionsnivå så kan vi marknadsföra vår verksamhet online.

Vill man ha en butik så väljer man en e-butik, vilket blir det allt vanligare formatet, och e-handeln ökar lavinartat samtidigt som vanliga butiker får slå igen. Det är tråkigt på många sätt men så ser utvecklingen ut och det gäller att se möjligheterna för att se det positiva i den här utvecklingen.

Det handlar som sagt om ambitionsnivå. Mjukvaror finns för att bygga e-shoppar, det finns lösningar för varje typ av människa så en e-butik eller ett galleri är enkelt att lägga upp för den som vill men när det gäller att nå ut till potentiella kunder då är det återigen den egna ambitionsnivån som sätter gränserna för hur framgångsrik butiken kommer att bli.

En enkel butik kan marknadsföras med stor framgång så själva utseendet och tekniken, grafiken etc. saknar betydelse för framgången. Marknadsföringen och att nå ut till nya besökare är A och O. För att orka bedriva e-butik behöver man först och främst hitta ett format och en utformning av butiken som passar den egna ambitionsnivån och det egna intresset. Det måste vara roligt och engagerande att driva e-butik för annars kommer man att tappa intresset och misslyckas eller så kommer man att behöva lägga ut webbshoppen på entreprenad och låta någon annan ta hand om driften, vilket också är en möjlighet. Om butiken ska bli ditt skötebarn så är det viktigt att du undersöker de olika mjukvarorna och teknikerna som finns för att bygga e-butik. Det gäller att du trivs med formatet som sagt. Därefter ska du basunera ut att butiken finns. Det är marknadsföringen som är så viktig för butikens framgång.

Add Comment