Digital nomad

Aldrig tidigare har det varit så enkelt att etablera ett företagande som det är nu, oavsett nisch. Det har heller aldrig krävts så lite pengar för att komma igång, som nu. Faktum är att man kan starta en verksamhet på nätet eller med hjälp av internet, utan en krona på fickan. Saknar man pengar att ta hjälp av för att få en snabbstart på sin webbnärvaro så får man istället investera tid. Tid är pengar så det är precis lika mycket värt som att till exempel köpa tjänster av andra. Att lägga ner tid på sin webbnärvaro kan till och med vara mer värdefullt än att anlita firmor som tar hand om nätnärvaron därför att tar man sig tid att jobba med marknadsföringen online så vet man vad man får och har full kontroll över resultaten. Faktum är att den här synen på webbens alla möjligheter har gjort att det växt fram en ny typ av nisch online; den digitala nomaden. Detta är personer som insett vilken frihet som följer med att etablera sig online – samtidigt som de lärt sig använda alla de kostnadsfria verktygen.

Det allra viktigaste när det gäller att marknadsföra sig själv och sin webbsida, e-butik eller vad det kan vara är innehåll. Man måste erbjuda sin potentiella publik och köpkrets ett verkligt värde. Bra text, snygga bilder, live-streamade filmer med värdefull information eller högkvalitativ underhållning, poddar med intressanta inslag o.s.v. Tillhandahåller man detta via de sociala media-kanaler som står till buds så är det i princip omöjligt att misslyckas. Man måste även vara ihärdig på sociala media och hålla strömmen av nya engagerande inlägg konstant så att inte följarna tror att man tappat sugen. Att knyta en e-shop till en aktiv blogg som man marknadsför via sociala media kan leda till ekonomiska framgångar. Det vet de digitala nomader som reser runt hela världen och cyberspace.

Add Comment